Vytápění skleníku
Pro udržování požadované teploty ve skleníku máme na výběr z mnoha způsobů vytápění.
Pro lepší orientaci jsou rozdělené do čtyř kategorií, podle principu, na jakém fungují.
Při hledání ideálního řešení vytápění budeme vždy hledat pomyslnou rovnováhu mezi velikostí systému, energetickou účinnosti (COP), výkonem, mobilitou a cenou.
Vždy je něco za něco, aby byl systém efektivní a poskytoval dostatečný výkon, musí být buď dražší, větší nebo s nákladným provozem.
Malý a přenosný zdroj vytápění bude vždy mít méně efektivní provoz. V první řadě je to na účelu, k čemu skleník bude sloužit a také na našich osobních preferencích, jaké přínosy pro nás budou nejpodstatnější.
Na výběr je z mnoha variant – nezahrnuji zdroje, které nelze spouštět automaticky, třeba kamna na dřevo nebo plynové hořáky, které by vypotřebovali kyslík v dobře utěsněném skleníku atd..
COP (coefficient of performance)
Značí tepelnou účinnost, je to poměr mezi energií získanou a energií vloženou. Nejčastěji se používá pro srovnání energetické účinnosti tepelných čerpadel. Pokud je menší než 1, znamená to, že na 1kw spotřeby získáme méně než 1kw tepelného výkonu. V případě, že je větší než 1, znamená to, že na 1kw spotřeby získáme více než 1kw tepelného výkonu. = teplo získané / spotřeba energie
Cirkulace vzduchu ve skleníku
Pro správné rozložení tepla je vhodné umístnění oscilačního cirkulačního ventilátoru do skleníku. Snižuj riziko výskytu plísně a mísí teplý vzduch, který se přirozeně drží u stropu se vzduchem studeným, který je naopak studený u země. Ve skleníku bez pohybu vzduchu bude přirozeně velké teplo u stropu a chladno u země, ale většinu rostlin máme u země a u stropu jich je minimum nebo žádné, což není úplně ideální.
V kombinaci se zdroji tepla pak zajistí rovnoměrné vyhřívání celého prostoru.
Jednou dojdeme k poznání, proč tady teda jsme
A proč máme k talentu i kouli u nohy
Až ten moment nastane, budeme jako list
Z písně Podzimní
„Učil se tak rychle proto, že jeho výcvik byl zaměřen na to, jak se učit. A vůbec první lekcí byla víra v to, že je schopen se učit. Je až zarážející, kolik lidí nevěří, že jsou schopni se učit, a kolik jiných věří, že učení je obtížné. Věděl, že každá zkušenost přináší ponaučení.“
Z knihy Duna